keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

Saunajaakot


Kesäkuun ekaa viikonloppua vietettiin Saunajaakkojen leirillä Paimiossa. Sain sieltä paljon sivuja Iken käyttöohjeisiin!

Tokoa tehtiin Tarja Melakarin opissa. Tehtiin ensimmäisessä setissä avoimen luokan liikkeet koemaisesti läpi. Kerran palkkasin välissä koiraa pallolla, kun se luopui hyvin ruudusta tehdessä toista tehtävää. Ruutu oli kyllä se, joka Iken mielessä oli paljon. Hyvin se kuitenkin kuunteli mitä tehdään, mutta voisi se olla vielä avoimenpi mulle.

Ruudun lisäksi Ike jää kiinni kapuloihin ja liikkuriin. Niistäkin huolimatta se kiltisti toteuttaa pyydetyt asiat, mutta yhteys koiraan on heikohko. Lisätään näihin tehtäviin katsekontaktia, Ikelle ei ehkä ole hyvä antaa sen katsella liikkeiden alussa ollenkaan liikkeeseen kuuluvia kohteita.

Luoksetulon jähmeyteen saa peruutuksella koiraa aktiivisemmaksi, ehkä se joskus lähtee ilman jähmeyttä liikkeelle. Samanlaista jähmeyttä on ohjatussa noudossa, jossa koira kyllä säntäisi kapuloille, mutta on muuten jähmeä. Tähänkin aktivoivia temppuja, mutta saa olla tarkkana, että koira on avoin mulle eikä tee temppuja vain kapuloille. Kapuloille koiran voisi opettaa takaa noston, jota Ike tarjoilee jo. 

Jäävissä ja luoksetulon stopeissa on vähän samaa ohjelmassa eli suullisten käskyjen vahvistusta. Kaukot kaipaa jumppaa. Tarkoitus on vaihtaa kokonaan etujalkakaukoihin ja jumppaus on ihan alussa.

Jälkitreeninä Ike sai vieraan tekemän jäljen. Nyt kun Ike on järjestänyt enemmän vieraiden tekemiä jälkiä, niin alan paremmin oppia lukemaan koiraa paremmin. Ike on järjestäjänä hyvin tarkka eikä kauas eksy jäljeltä. Sitä on helppo lukea ja ongelmakohdissa pystyn heti pysähtymään ja koiran on helppo saada kiinni taas jäljestä. 

Agilityä tehtiin Jaakko Suoknuutin kanssa. Siitä jäi päällimmäisenä mieleen, että pitäisi ohjata koiran linjoja, eikä olla koiran linjalla! Ike ei anna näitä yhtään anteeksi. Rataantutustumisessa vois katsoa maamerkit, jotta osaat ohjauskuviot sijoittaa oikein. Iken kanssa ei riitä, että ohjaaja tekee sinnepäin, vaan Ike tarttee selkeät ohjeet. Ike on hyvä, ohjaajan tarttis olla parempi.  

keskiviikko 3. kesäkuuta 2026

BH Ike

Oltiin maanantai-iltana Iken kanssa EPK:n järjestämässä BH-kokeessa. Tuomarina oli Juha Haimala. Koiran tarkistus ja sirunluku sujui ongelmitta. Tottisosuus pidettiin Talissa. Suoritusnumero oli 2 eli ekassa parissa ensin paikkis, sitten muut liikkeet.


Paikkiksesta saatiin arvosana hyvä, sillä annoin "Paikka"-käskyn jättäessä koiraa. Eli käsky liikaa, mutta se tulee vaan niin rutiinisti suusta.

Seuraaminen oli erittäin hyvää. Ekalla suoralla koira piti kyllä paikkansa mutta pää pyöri. Joko eka suora on liian tylsä tai koira on alkanut odottaa eteenmenoja. Muut liikkeet oli erinomaisia. Tottis siis hyväksytty.

Kaupunkiosuus oli Läkkitorilla. Vilkasta oli torielämä ja saatiin paljon muutakin häiriötä järjestettyjen häiriöiden lisäksi. Oli paljon muitakin ihmisiä, kävelijöitä, pyöräilijöitä, skuuttailijoita, oli roska-autoa ja paloautoakin. Ike suoriutui normipäiväkävelyrutiinilla. Tämäkin hyväksytty ja BH Ike!



tiistai 2. kesäkuuta 2026

Hyppykakkosiin

Kisattiin Iken kanssa agilityssä lähes vuoden kisatauon jälkeen LÄGI:llä huhtikuun alussa. Tuomari oli Aino Kinnunen. Tauko oli ihan tahaton, ei vaan aikataulut tai inspiraatiot osuneet yhteen. Vuoden aikana on kyllä treenattu agia. Tuloksena oli vähän kyselevää suoritusta, mutta nolla mikä nolla ja siirto kakkosluokkaan. Sijoitus oli 4./7.

Kisat oli myöhässä ja oli muutakin tekemistä joten jätettiin vika rata väliin. Mun päälle ois kyllä tehnyt hyvää kisata paineettonasti vielä ykkösluokan rata.


Seuraavan kerran kisattiin jo toukokuun alussa HAU:n kisoissa kakkosluokan hypäreillä. Tuomarina oli Jari Suomalainen. Olin ensin kisatöissä ja sitten siirryin kisaajaksi. Ehkä siksi oma keskittyminen oli huonoa. Lahjakkaasti tutustuin molempiin ratoihin väärin. Ekalla huomasin erheeni puolivälissä tutustumista, joten oli hieman aikaa vielä tutustua rataan oikein, mutta eihän se pelastanut suoritusta. Toisella huomasin vasta muutama koira ennen omaa suoritusta ja rataa mennessä vaan ohjaus loppui siinä kohdassa. Molemmilta radoilla siis virheiden kanssa maaliin, mutta sijoitukset 2./5.


Kisattiin lisää kakkosten hypäreitä helatorstaina jälleen HAU:n kisoissa. Tuomarina oli Mika Kangas. Mentiin samalla suunnitelmalla eli ensin kisatöitä ja sitten kisoja. Tällä kertaa panostin rataantutustumisessa esteiden numerojärjestykseen ja osasin järjestyksen. Tämän kerran teemana oli olla koiran tiellä ja näistä radoista HYL.



Iken kanssa on ollut nyt kiva olla kisoissa. Ike käyttäytyy hyvin ja radat koiran puolesta menee niin kuin pitääkin. Ohjaaja vaan tarttee keskittymiskykyä ja rutiineja :p