perjantai 31. joulukuuta 2010

Vuoden vikat


Joulua vietettiin pohjosessa. Etelässä pentu alkaa nostella koipiaan, kun miinusasteita on 15. Tuolla pohjosessa penne kulki ilman vaatetusta -25 asteessakin. On vissiin sisämaassa vähempi tuulista ja kuivempaa pakkassäätä. Lomailun ohessa RINNA teki ensimmäiset tunnarinsa liikkurin kanssa :) Loma oli lyhyt ja arkeen on jo palattu. Tiistain treeneissään Rinna oli varsin riehakkaalla tuulella, joten mikään ei oikein sujunut. Ensin päästeltiin höyryjä kolmen hypyn hyppysuoralla, joka päättyi putkeen. Ensin menin kutsumaan pennun mukaan putken luota, sitten ekan ja toka hypyn välistä. Eteenmenona minun jäädesssä ekan hypyn taakse ei onnistunut. Hyppy yhdistettynä pussiin sujui hienosti! Puomin ylös- ja alasmenot oli pienen pöydän päällä. Ekaa kertaa tehtiin siis lähes kokonaista puomia minikoossa. Rinnalla meinasi mennä koko homma rallatteluksi. Se vaan juoksenteli puomilla edestakaisin. Muisteltiin asiaa takaperin ketjuttamalla ja alkoihan se 2on2offkin sujumaan. Tosin on pikkasen liikaa kiihdytystilaa koko puomia tehdessä... Keppejä tehtiin taas kujana. Koitin vaikeuttaa hommaa ja jätin näkyvän lelun pois. Rin lähti hyvin juoksemaan kujaa, mutta montaa toistoa se ei tarjonnut, sillä en osannut heittää lelua oikein. Olin joko myöhässä tai heitin minne sattui, joten pentu alkoi kääntymään kesken kujan minua kohden odottaen, että heittäisin lelun... Palattiin siis taas malliin, jossa lelu oli kujan päässä. Parilla hypyllä ja putkella tehtiin ohjauskuvioita. Ensin twistiä (A.), mikä oli mullekin uusi kuvio. Toisen hypyn takaakierto vielä onnistui, mutta hypyltä putkeen meno ei. Mun kädet vaan huitoi minne sattui. Tehtiin palasina. Onnistui niin, muttei kuitenkaan sittenkään kokonaisena. Samaisilla esteillä opeteltiin myös takaaleikkauksia (B.). Aan Rin kesti, beetä ei.



SARAKIN oli mukana. Se treenasi namialustaa. Lisäsin vaikeutta sijoittumalla itse eri kohtiin. Jos olen koiran takana, koira kiinnittää huomionsa alustaan. Kun jäin alustan ja koiran välille, kesti pidempään ennen kuin koira lopetti minun tuijottamisen ja vilkaisi alustaa. Sara teki myös kaukoja riman kanssa n. 15 metristä. Ensin yksittäisiä vaihtoja, sitten pieniä sarjoja ja lopulta sarja ilman rimaa. Sujui hienosti!


---


Torstaina käväistiin lyhyesti ja ytimekkäästi Sporttikoirahallilla. RINNAN kanssa ensin takaakiertoja ja pakkovalssia. Pakkovalssia penne ei vielä ihan ymmärrä. Nyt otin avuksi putket, joihin penneä lähetin pakkovalssauksen jälkeen. Se helpotti. Rin treenasi myös puomin alastuloa. Se kestää nyt minun liikkeen jatkumisen. SARAN kanssa jatkettiin keppitreeniä. Nyt Sarppa veti täyttä vauhtia pujotellen lelulle :) Takaaleikkauksetkin meni ihan ookoosti. Ja jopa minun liikkuminen päin vastaiseen suuntaan kepeillä onnistui, vaikkakin koira oli tässä aika epävarma. Namialustaltakin taas syötiin. Sas kestää minun liikkumisen sen takana ja pitää kontaktin alustaan, mutta edelleen minun ollessa alustan ja koiran välissä se ottaa helposti minuun kontaktia. Namialustalle menoa tehtiin myös lyhyen suoran putken kautta. Näissäkin oli vaikeinta, jos olin puolivälissä putkea.


Molempien kanssa myös tokoiltiin. RIN teki perusasentoja ja seuruita. Lisäksi otettiin paikallaanoloja sekä maaten että istuen. Pennehän en vieläkään  ole opettanut istumista käskystä, mutta paikkaistumisen alkeet sujuu kuitenkin :D SARAN kanssa tehtiin kaukoja riman kanssa sekä lopuksi vielä lähemmäs 10 toistoa ilman rimaa n. 15 metristä käskyttäen. Onnistui, koira oli liikkumatta! Jääviä otettiin narupallon kera. Koira kuunteli, ainoastaa eka seisominen meni istumiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti